Ik schrijf dit bericht met een grieperig lijf, wat al dagen vraagt om rust en slapen. Dat doe ik dan ook heel erg veel. Mijn lichaam is wijzer dan mijn hoofd, dus luister ik er naar (dat was in het verleden wel anders).

Wist je dat je lichaam het antwoord altijd eerder weet dan je hoofd? Ik heb het echt getest. Alle keren dat ik de signalen van mijn lichaam (denk aan een knoop in je maag, een droge keel, een bonzend hart, je adem die stokt) negeerde, nam ik beslissingen die vaak niet goed uitpakten.

Zo ging ik ooit een samenwerking aan met andere coaches om me te richten op een doelgroep waar ik helemaal geen affiniteit mee had. Waarom deed ik dit dan?

Omdat ik reageerde vanuit angst (voor te weinig omzet) en mijn mind razendsnel allerlei redenen bedacht dat het goed was om dit te doen. Dus zei ik ja, terwijl ik de signalen van mijn lichaam (mijn adem die stokte) volledig negeerde. Deze samenwerking werd dan ook geen succes, omdat ik er niet 100% in geloofde.

Inmiddels weet ik dat ik de taal van mijn lichaam altijd serieus mag nemen. Dat ik regelmatig mag stoppen, nietsdoen, staren, bewust ademen, mediteren, wandelen. Letterlijk ont-spannen.

Want als ik dat niet doe, dan verval ik in oude patronen, loopt mijn hoofd over van gedachten, adem ik oppervlakkig en voel me aan het einde van de dag uitgeput.

Herkenbaar?

Om jouw de winter door te loodsen heb ik 20 manieren voor je verzameld om te kunnen ontspannen. Ontspanning is namelijk een natuurlijke reflex van je lichaam na inspanning. Alleen zijn we zo druk in ons hoofd dat we die natuurlijke reflex vaak niet meer voelen.

Hier komen ze.

 

 

  1. Kijk naar buiten met je blik op oneindig.
  2. Mediteer. Sluit je ogen en observeer je adem gedurende 5 minuten.
  3. Luister echt naar je collega, partner of kind. Wees nieuwsgierig!
  4. Ga op één been staan als je hoofd vol is. De snelste manier om je hoofd leeg te maken. Het werkt echt
  5. Koop een mooi dagboek en je schrijf je hoofd leeg.
  6. Maak een wandeling tijdens je lunchpauze. Laat je computer even met rust.
  7. Bedenk bij een rood stoplicht of file dat je gratis tijd krijgt om bewust te ademen en echt om je heen te kijken.
  8. Bereid met volle aandacht je eten en bedenk je hoe bijzonder het is dat je eten op je bord hebt.
  9. Kijk met een dekentje op de bank naar je favoriete film.
  10. Ga drie avonden voor 22.00 uur naar bed. Het beste medicijn tegen stress.
  11. Zet de televisie, en andere beeldschermen een half uurtje voor het slapengaan uit, zodat je slaaphormoon geactiveerd wordt en je beter slaapt.
  12. Wanneer je je een beetje down voelt, denk dan aan mensen die je kent die het veel zwaarder hebben. Jouw problemen kun je dan beter relativeren en je ontspant direct.
  13. Pel een sinaasappel en focus je volledig op dit proces. Je kunt namelijk niet iets anders doen, omdat je handen kleven. Dus verplichte ME-time!
  14. Stop met sociale contacten die je energie kosten.
  15. Ga strijken of de was vouwen (repeterende beweging die je hoofd leegmaakt).
  16. Luister naar ontspannende muziek.
  17. Wanneer je piekert over een situatie, vraag je dan af: “Wat is het ergste wat er kan gebeuren?” Hoe erg is die situatie dan? En wat dan?
  18. Schrijf elke dag vijf dingen op waar je dankbaar voor bent. Uit onderzoek blijkt dat gelukkige mensen zichzelf hebben aangeleerd te focussen op wat er goed gaat. Je traint als het ware je ‘dankbaarheidsspier’.
  19. Wanneer je piekert over een situatie, vraag je dan af: “Wat is het ergste wat er kan gebeuren?” Hoe erg is die situatie dan? En wat dan?
  20. Schrijf elke dag vijf dingen op waar je dankbaar voor bent. Uit onderzoek blijkt dat gelukkige mensen zichzelf hebben aangeleerd te focussen op wat er goed gaat. Je traint als het ware je ‘dankbaarheidsspier’.

En wat is jouw gouden tip om te ontspannen?

Ik zou het leuk vinden als je dat met me deelt.

Liefs,
Marianne

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *