Als mijn hoofd vol is voel ik spanning. Mijn gedachten malen, ik ben overal, behalve in het nu. Ik mis de leuke dingen van het leven, mijn adem is gejaagd, mijn spieren zijn gespannen en ik ben echt minder productief. Heb jij dat ook wel eens?

In deze maatschappij zijn zo ontzettend veel prikkels. Geluiden, gedachten, gesprekken, computers, smartphones, televisie. Dat arme hoofd!

Ik kan dan echt verlangen naar stilte en grijp dan altijd weer terug naar één van de tips die ik hieronder voor je heb verzameld.

1. Adem je hoofd leeg
Als je hoofd overloopt, en je je gespannen voelt, adem je niet optimaal. Vaak zit je adem hoog op de borst en gebruik je slechts 30% van je adem capaciteit.

Als je hoofd vol zit, doe dan het volgende. Adem bewust 3 keer in en uit. Zorg ervoor dat de uitademing langer is dan de inademing.

Pauzeer na de uitademing tot je adem prikkel weer komt. Doe dit minimaal 3 keer achter elkaar en gedurende de dag als je merkt dat de spanning weer oploopt. Slaak ook eens bewust een zucht van verlichting, dit is een natuurlijke reflex van je lichaam en ontspant je onmiddellijk.

2. Zet rustgevende muziek op en ga schrijven
Zet muziek op waar je rustig van wordt. Pak je dagboek of een leeg vel papier en schrijf al je gedachten op en schrijf zonder na te denken. Het hoeven geen perfecte zinnen te zijn, want je schrijft alleen voor jezelf. Ook hoeft er geen samenhang in te zitten. Door te schrijven kan je brein het loslaten, letterlijk. Ook ’s nachts kan het helpen om op te schrijven waar je over aan het malen bent. Dan ben je het in ieder geval kwijt en hoef je het niet te onthouden.

3. Visualiseer dat je relaxt bent
Je herinnert je vast wel een moment dat je je heerlijk relaxt voelde. Dat kan een vakantie geweest zijn in een prachtig land, een concert dat je raakte, een ontroerend moment van je kind. Ga terug naar dat moment en gebruik al je zintuigen. Hoe voelde je je, waar was je, welke geluiden hoorde je, welke geuren rook je, wat zag je om je heen?

Het visualiseren van een prettig moment maakt je hoofd kalm en ontspant je onmiddellijk.

4. Focus op een ander
Wanneer je hoofd overloopt, heb je de neiging nog meer in jezelf te keren. Echter, het werkt beter om te focussen op een ander. Luister met al je aandacht naar de ander, je collega, je partner, je kind. Ga niet meteen antwoorden, maar blijf luisteren.

Terwijl je echt luistert, voelt de ander dat er naar hem geluisterd wordt. Word je ervan bewust wanneer je afdwaalt en aan iets anders denkt. Keer weer terug met je volle aandacht in het gesprek. Stel vragen, en geef geen advies.

5. Lig in een deuk!
Op de middelbare school lag ik regelmatig in een deuk, ik had gewoon pijn in mijn buik van het lachen. De tranen stroomden over mijn wangen. Ik kwam echt niet meer bij en het ging nergens over.

Vind manieren om weer eens lekker in een deuk te liggen, zet een komische film op, bekijk de meest grappige filmpjes op Youtube (vooral katten doen grappige dingen) of vertel een mop. Lachen werkt super ontspannend en maakt je hoofd leeg.

Ik ben je onwijs dankbaar als je mijn blog deelt met je netwerk.
Misschien ken je iemand wiens hoofd overloopt en deze tips goed kan gebruiken.

Liefs, Marianne

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *