In 2007 startte ik als zelfstandig ondernemer.  Ik schreef me in bij de KvK, vroeg een BTW nummer aan, maakte een website en liet briefpapier en visitekaartjes drukken.

Laat de klanten maar komen, dacht ik. Ik was namelijk zo vervuld van de impact die coaching op mij had tijdens mijn coachopleiding, dat ik dacht dat iedereen hier op zat te wachten.

Niet dus..

En toch ging het best goed. Klanten kreeg ik via mijn netwerk en mond op mond reclame. Ik kwam binnen bij grote bedrijven als loopbaancoach en had voldoende werk.

Maar omdat mijn klantenstroom niet verder groeide, voelde ik dat het tijd was om het roer om te gooien. Ik was toe aan de volgende stap. Het was duidelijk dat ik moest investeren. Niet in nog een coachtraining of assessment tool, want geloof me, ik heb duizenden euros geïnvesteerd in coachtrainingen, maar marketing, daar had ik nog geen oog voor

Het eerste inzicht wat ik kreeg toen ik op een marketing event was voor ondernemers was wel even slikken.

Ik had jarenlang IN mijn bedrijf gewerkt, maar niet AAN mijn bedrijf.

En als je alleen maar in je bedrijf werkt, op basis van uurtje factuurtje, dan groei je niet verder, dan kunnen veel potentiële klanten niet eens kennis met je maken, want je bent altijd aan het werk.

Marketing 2.0 dus. Ineens gingen de trainingen niet meer over de inhoud, maar over ideale klant, productaanbod, zichtbaarheid, lijstopbouw, lanceren..

Voor mij had marketing altijd te maken gehad met het inzetten van tools, en ja, ik heb enorm veel nieuwe tools tot mijn beschikking gekregen, ben super vaardig geworden online en weet  welke volgende stappen ik moet zetten. Marketing doe je er niet even bij.

Maar wat ik niet kon vermoedden was dat ondernemen ook betekent jezelf vrijwillig een schop onder de kont geven, uit je comfort zone stappen, durven zichtbaar te worden, en ruggengraat opbouwen om te accepteren dat mensen iets van jou vinden. Daarnaast gaat ondernemen over zelfacceptatie, je eigen race lopen en 100% jezelf durven zijn. En dat doet iets met je energie, je zelfvertrouwen en je flow.

En als je laag in je energie zit, BAM, dan komt dat zeurstemmetje in je hoofd ook nog eens langs. Dat stemmetje dat zegt: Wie ben jij nou? Daar zit niemand op te wachten! Begin er maar niet aan!

Werken aan je bedrijf, en vooral aan je zichtbaarheid gaat over kwetsbaarheid. En dat voelt soms helemaal niet fijn.

En toch ga ik door.

Want ik heb een hoger doel, een missie. Ik wil de wereld een stukje mooier maken. Ik wil bijdragen aan een wereld waarin ondernemende coaches vertrouwen op hun gevoel en echt zichzelf zijn in hun bedrijf.

En daar is lef voor nodig, want jezelf zijn in je bedrijf betekent loslaten wat je denkt dat moet, kritiek kunnen verdragen, je kop boven het maaiveld uitsteken, je niet langer conformeren. Naar buiten treden met jouw missie, hoe groot of klein ook, zonder angst om gek gevonden te worden. Dat is wat ik zou willen.

Laat je mij weten hoe jij de wereld een beetje mooier wilt maken?

Liefs,

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Comment *